

Warszawa, dnia 24 listopada 2025 r. 

Od:
Fundacja Kisiela
Ul. Nowogrodzka 31
00-511 Warszawa
Adres do korespondencji
Piotr Sterkowski
Ul. Kłodzka 25
04-913 Warszawa
Do
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
ul. Skwer Kard. Stefana Wyszyńskiego 9
01-015 Warszawa

SKARGA

na naruszenie przez Telewizję Polską S.A. standardów rzetelności dziennikarskiej i obowiązków nadawcy publicznego w programie "Oko na Wschód"
I. PODSTAWA PRAWNA
Kompetencje KRRiT:
Art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:
"Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności dostawców usług medialnych (...) interesów odbiorców usług i użytkowników oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji."
Art. 6 ust. 2 pkt 4:
"Do zadań Krajowej Rady należy w szczególności: sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności dostawców usług medialnych"

Art. 10 ust. 2:
"Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od dostawcy usługi medialnej (...) przedstawienia materiałów, dokumentów oraz udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania tego dostawcy z przepisami ustawy"
Art. 10 ust. 3:
"Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać dostawcę usługi medialnej do zaniechania działań w zakresie dostarczania usług medialnych, jeżeli naruszają one przepisy ustawy"
Art. 10 ust. 4:
"Przewodniczący Krajowej Rady na podstawie uchwały Krajowej Rady może wydać decyzję nakazującą zaniechanie przez dostawcę usługi medialnej (...) działań"
Obowiązki nadawcy publicznego:
Art. 21 ust. 2 pkt 1:
"Programy i inne usługi jednostek publicznej radiofonii i telewizji w ramach jej misji publicznej powinny: kierować się odpowiedzialnością za słowo i dbać o dobre imię publicznej radiofonii i telewizji"
Art. 21 ust. 2 pkt 2:
"rzetelnie ukazywać całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą"
II. STAN FAKTYCZNY
1. Emisja materiału przez TVP Info
W dniu 8-9 listopada 2025 roku Telewizja Polska S.A. wyemitowała w programie "Oko na Wschód" (kanał TVP Info) materiał dotyczący współpracy polskich obywateli z białoruskimi mediami państwowymi i mechanizmów propagandy reżimu Łukaszenki.
2. Treść materiału TVP
W materiale wykorzystano fragment nagrania rozmowy z europosłem Grzegorzem Braunem i Danielem Mikuskiem.
Fragment transkrypcji programu TVP:

"W ten sposób polski eurodeputowany łączy się na żywo z Państwowym Radiem Białoruś. Jednym z rozmówców jest Daniel Mikusek, polski przedsiębiorca, który wyjechał do Mińska i stanął tam na czele polskojęzycznej propagandy."

TVP Info oznaczyła źródło tego materiału jako "Międzynarodowe Radio Białoruś".
3. Faktyczne źródło materiału - dowody
A. Oświadczenie faktycznego autora:
Marcin Kubicki, prowadzący kanał YouTube "Marcin Kubicki WALKER", opublikował następujące oświadczenie (data publikacji: po 9.11.2025):

"Oświadczenie TVP Info użyło moich materiałów w programie „OKO na Wschód" w dniu 9.11.2025, podając jako źródło Międzynarodowe Radio Białoruś. To nieprawda.
Nie jestem pracownikiem Radia Białoruś ani żadnej instytucji medialnej.
Prowadzę niezależny kanał na YouTube i zapraszam gości, których chcą oglądać widzowie.
TVP Info wykorzystało moje nagranie bez zgody, jednocześnie wycinając nazwę mojego kanału oraz logo, mimo że materiał jest oznaczony © i ma wyświetlaną nazwę twórcy. Takie działanie to manipulacja, która stawia mnie w niekorzystnym świetle.
Oczekuję sprostowania i zaprzestania używania moich materiałów bez zgody.
Marcin Kubicki"

B. Potwierdzenie przez Międzynarodowe Radio Białoruś:
Samo Międzynarodowe Radio Białoruś w swoim materiale z 4 października 2025 roku jasno wskazało faktyczne źródło:
"Dziś komentarz polityczny wygłosi europoseł Pan Grzegorz Braun wraz z politologiem i dziennikarzem MRB Danielem Mikuskiem. wydarzenia w Polsce i Europie. Całość materiału pochodzi z kanału Marcin Kubicki Walker: https://www.youtube.com/live/A4P4gDYzbU0"



4. Manipulacja materiałem przez TVP Info
TVP Info w procesie produkcji materiału:
Usunęła znaki identyfikujące faktycznego autora (logo kanału, nazwę twórcy)
Zignorowała znak copyright (©) widoczny w materiale
Fałszywie oznaczyła źródło jako "Międzynarodowe Radio Białoruś"
Wykorzystała materiał bez zgody autora
Wprowadziła widzów w błąd co do faktycznego pochodzenia nagrania

5. Skutek manipulacji
Kontekst materiału TVP sugerował, że osoby występujące w nagraniu są częścią "polskojęzycznej propagandy" z Mińska. W przypadku faktycznego autora (Marcina Kubickiego) jest to nieprawda - prowadzi on niezależny kanał YouTube i nie jest pracownikiem żadnej instytucji medialnej, ani białoruskiej, ani polskiej.
Manipulacja TVP Info naraziła Marcina Kubickiego na fałszywe oskarżenia o współpracę z reżimem Łukaszenki.
III. NARUSZENIA PRZEPISÓW USTAWY
Naruszenie Art. 21 ust. 2 pkt 1 - brak odpowiedzialności za słowo
Treść przepisu:
"Programy (...) powinny: kierować się odpowiedzialnością za słowo i dbać o dobre imię publicznej radiofonii i telewizji"
Naruszenie:
TVP Info nie kierowała się odpowiedzialnością za słowo, gdyż:
Podała fałszywe źródło materiału
Usunęła prawdziwe oznaczenia autora
Nie zweryfikowała faktycznego pochodzenia materiału przed emisją
Nie przeprosiła ani nie sprostowała po ujawnieniu manipulacji

To działanie podważa dobre imię publicznej telewizji, gdyż nadawca publiczny finansowany z opłat abonamentowych i środków budżetowych zastosował techniki manipulacji, które sam krytykuje w kontekście białoruskiej propagandy.


Naruszenie Art. 21 ust. 2 pkt 2 - brak rzetelności
Treść przepisu:
"[Programy powinny] rzetelnie ukazywać całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą"
Naruszenie:
Materiał nie był rzetelny, gdyż:
Wprowadził widzów w błąd co do źródła informacji
Zmienił kontekst materiału poprzez fałszywą atrybucję
Sugerował fałszywe fakty o autorze (że jest częścią białoruskiej propagandy)
Zmanipulował materiał poprzez usunięcie oznaczeń

IV. SZCZEGÓLNA WAGA NARUSZENIA - PARADOKS
Materiał dotyczył manipulacji i propagandy stosowanej przez białoruskie media państwowe.
TVP Info, krytykując białoruskie metody dezinformacji, sama zastosowała techniki manipulacyjne:

-	Usunięcie niewygodnych informacji (logo, nazwa autora)
-	Fałszywa atrybucja źródła
-	Manipulacja kontekstem
-	Wprowadzenie odbiorców w błąd

To podwójne naruszenie - nie tylko z punktu widzenia standardów dziennikarskich, ale jako rażący przykład hipokryzji medialnej nadawcy publicznego.
V. UZASADNIENIE INTERESU PUBLICZNEGO
Niniejsza skarga ma wymiar systemowy:
Zaufanie do nadawcy publicznego - jeśli TVP manipuluje materiałami źródłowymi, podważa to wiarygodność wszystkich swoich materiałów
Środki publiczne - program "Oko na Wschód" jest finansowany z opłat abonamentowych i budżetu państwa. Obywatele mają prawo oczekiwać najwyższych standardów
Precedens - jeśli manipulacja pozostanie bez konsekwencji, stanie się sygnałem, że takie praktyki są akceptowalne
Ochrona niezależnych twórców - praktyka bezkarnego przywłaszczania i manipulowania materiałami twórców internetowych wymaga reakcji

VI. WNIOSKI
W związku z powyższym Fundacja Kisiela wnosi:
1. Na podstawie art. 10 ust. 2 - żądanie wyjaśnień:
Wnoszę o żądanie od Telewizji Polskiej S.A. przedstawienia:
-	Informacji, kto podjął decyzję o wykorzystaniu materiału z rozmową Grzegorza Brauna
-	Informacji, z jakiego źródła redakcja pozyskała ten materiał
-	Wyjaśnienia, czy redakcja była świadoma, że faktycznym źródłem jest kanał YouTube "Marcin Kubicki WALKER"
-	Informacji, kto podjął decyzję o oznaczeniu źródła jako "Międzynarodowe Radio Białoruś"
-	Informacji, kto podjął decyzję o usunięciu z materiału logo i nazwy kanału
Dokumentacji procesu weryfikacji źródeł przed emisją materiału
-	Informacji o procedurach weryfikacji źródeł obowiązujących w programie "Oko na Wschód"

2. Na podstawie art. 10 ust. 3-4 - wezwanie/decyzja:
Wnoszę o wezwanie (lub wydanie decyzji nakazującej) Telewizji Polskiej S.A. do:
Publicznego sprostowania nieprawidłowych informacji w programie "Oko na Wschód"
Wskazania faktycznego źródła materiału (kanał YouTube "Marcin Kubicki WALKER")
Przeproszenia autora materiału za nieautoryzowane wykorzystanie i manipulację
Przedstawienia procedur mających zapobiegać takim przypadkom w przyszłości

3. Działania systemowe:
Wnoszę o zbadanie, czy podobne przypadki miały miejsce w innych programach TVP i podjęcie działań zapobiegawczych.




VII. ZAŁĄCZNIKI
Oświadczenia Marcina Kubickiego z kanału YouTube 
https://youtu.be/1mJwpPIwkhc?t=67
Post : 
https://www.youtube.com/post/UgkxyoHxKc3uUYXGfWag8P22ioTdGpSyKNcD
Link do materiału Międzynarodowego Radia Białoruś z 4.10.2025 potwierdzającego faktyczne źródło : https://www.youtube.com/watch?v=gcxQHYylxEw (opis kanału)
Transkrypcja fragmentu programu TVP Info "Oko na Wschód" z 8-9.11.2025
https://vod.tvp.pl/informacje-i-publicystyka,205/oko-na-wschod-odcinki,1734636 (już usunięty materiał). 
VIII. POUCZENIE O PRAWIE DO INFORMACJI
Zgodnie z zasadą jawności postępowania administracyjnego, wnoszę o poinformowanie Fundacji Kisiela o:
-	Wszczęciu postępowania w sprawie
-	Podjętych działaniach
-	Wynikach postępowania


Z poważaniem,

Piotr Sterkowski
Wiceprezes Fundacji Kisiela
