
Warszawa, 2 kwietnia 2026 r. 
 
Fundacja Kisiela 
ul. Nowogrodzka 31 
00-511 Warszawa 
 
Adres do korespondencji: 
 
Piotr Sterkowski 
ul. Kłodzka 25 
04-913 Warszawa 
 

Do: 
Krajowej Rady Radiofonii 
i Telewizji 
ul. Skwer kard. Stefana 
Wyszyńskiego 9 
01-015 Warszawa 
 
 

 
SKARGA NA NARUSZENIE STANDARDÓW DZIENNIKARSKICH W AUDYCJI 

„WOJEWÓDZKIKĘDZIERSKI" EMITOWANEJ PRZEZ ONET.PL 
 
 
Fundacja Kisiela jest organizacją pożytku publicznego, której misja obejmuje — obok 
wspierania praw i wolności obywatelskich oraz upowszechniania myśli konserwatywnej i 
wolnorynkowej — również promowanie rzetelnej, merytorycznej i transparentnej debaty 
publicznej w mediach i internecie. W dobie błyskawicznego obiegu informacji i narastającego 
chaosu informacyjnego, w którym emocje i zasięgi zastępują fakty i weryfikację, uważamy, 
że ochrona standardów dziennikarskich jest jednym z fundamentów funkcjonowania 
demokratycznego społeczeństwa. Z tej perspektywy składamy niniejszą skargę — nie jako 
wyraz sympatii lub antypatii wobec którejkolwiek ze stron — lecz jako wyraz troski o 
standardy, których egzekwowanie leży w kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. 
 
Przedmiot skargi 
 
Niniejszym składamy skargę na naruszenie standardów rzetelności i staranności 
dziennikarskiej w odcinku audycji „WojewódzkiKędzierski", zatytułowanym „Krzysztof 
Stanowski. W jakiej sprawie dzwonił do niego Karol Nawrocki?", opublikowanym na 
platformie Onet.pl oraz na kanale YouTube „WojewódzkiKędzierski": 
https://www.youtube.com/watch?v=JiiQWV3N7S4 
 
Audycja jest produkowana i emitowana przez Onet.pl / Ringier Axel Springer Polska — 
jedną z największych platform informacyjnych w Polsce, dysponującą zasięgiem 
wielomilionowej widowni. 
 
 



 
 
 
Opis zdarzenia 
 
W toku rozmowy prowadzący Kuba Wojewódzki formułował wobec gościa — Krzysztofa 
Stanowskiego, właściciela i twórcy Kanału Zero — szereg poważnych zarzutów o 
charakterze reputacyjnym, przedstawianych jako fakty lub wiarygodne przesłanki do oceny 
moralnej i zawodowej rozmówcy. Z przebiegu rozmowy wynika, że wszystkie kluczowe 
zarzuty były albo pozbawione możliwego do wskazania źródła, albo wprost niezgodne z 
faktami: 
 
1. Zarzut dot. rozmowy z politykiem PiS o pieniądzach 
Prowadzący stwierdził: „Rozmawiałeś tam z politykiem PiS na temat tego, że potrzebujesz 
pieniędzy", sugerując, że do rozmowy doszło na urodzinach Roberta Mazurka. Stanowski 
zaprzeczył, twierdząc, że na tych urodzinach w ogóle nie był. Prowadzący połączył się 
telefonicznie z Robertem Mazurkiem, który potwierdził wersję gościa — zarzut rozpadł się w 
trakcie emisji. 
 
2. Zarzut dot. wulgarnego określenia Mai Staśko 
Prowadzący sugerował, że Stanowski publicznie nazwał Maję Staśko wulgarnym 
określeniem. Stanowski zaprzeczył i zażądał wskazania źródła. Prowadzący odpowiedział: 
„No nie powiem ci jakie źródło, bo nie notuję tutaj źródeł." Jest to zdaniem Fundacji jedno z 
najpoważniejszych przyznań w tej sprawie: prowadzący wprost przyznał brak zaplecza 
źródłowego dla stawianego zarzutu. 
 
3. Zarzut dot. zaproszenia osoby głoszącej antysemickie hasła 
Prowadzący twierdził, że Stanowski zaprosił Grzegorza Brauna do programu po tym, jak 
głosił on antysemickie hasła przed obozem w Oświęcimiu. Stanowski zakwestionował 
chronologię i zażądał wskazania daty zaproszenia. Prowadzący nie był w stanie precyzyjnie 
odpowiedzieć. 
 
4. Zarzut dot. wytykania imienia małoletniego dziecka 
Prowadzący sugerował, że Stanowski publicznie wytykał imię 14-letniego syna Doroty 
Wysockiej-Szczepanik. Stanowski zaprzeczył. 
 
5. Zarzut dot. prorosyjskiej narracji w Kanale Zero 
Prowadzący pytał: „Rosja wyzwala czy napada? Tam pada takie pytanie w tym materiale. 
Jesteś z tego dumny?", sugerując, że w materiale Marii Wiernikowskiej opublikowanym w 
Kanale Zero padło pytanie o charakterze prorosyjskim. Według Stanowskiego takie pytanie 
w tej formie w materiale nie padło — padła wypowiedź Rosjanki, na którą Wiernikowska 
ripostowała: „Ale nas nie będziecie wyzwalać, to zupełnie co innego." Zarzut prorosyjski był 
więc oparty na przeinaczeniu rzeczywistej treści materiału. 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
Podstawy prawne naruszenia 
Art. 12 ust. 1 pkt 1 Prawa prasowego 
 
Dziennikarz jest obowiązany zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i 
wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych 
wiadomości lub podać ich źródło. Prowadzący przyznał wprost, że nie dysponował źródłami 
dla stawianych zarzutów. Jeden z zarzutów — dotyczący rozmowy z politykiem PiS — 
obalono na wizji, w trakcie tego samego nagrania. Pozostałe nie zostały w żaden sposób 
udokumentowane. 
 
Art. 12 ust. 1 pkt 2 Prawa prasowego 
 
Dziennikarz jest obowiązany chronić dobra osobiste osób, których dotyczy materiał. 
Konstruowanie całego wywiadu wokół zarzutów niezweryfikowanych lub fałszywych naraża 
gościa na utratę dobrego imienia wobec wielomilionowej widowni Onetu i YouTube'a. 
 
Szczególny wymiar szkody — działalność gospodarcza 
Należy podkreślić, że Krzysztof Stanowski prowadzi Kanał Zero jako prywatną działalność 
gospodarczą zatrudniającą kilkadziesiąt osób i generującą kilkadziesiąt milionów złotych 
kosztów rocznie. Audycja emitowana przez duże, ogólnopolskie medium, opierająca się na 
serii niezweryfikowanych oskarżeń, mogła wyrządzić tej działalności realną szkodę 
wizerunkową i biznesową — poprzez podważenie zaufania reklamodawców, partnerów i 
widowni. Tego rodzaju działanie nie mieści się w dopuszczalnych granicach krytyki 
dziennikarskiej czy publicystyki konfrontacyjnej. 
 
Kontekst społeczny: chaos informacyjny i nierówność standardów 
Żyjemy w czasach, w których szybkość obiegu informacji drastycznie wyprzedza możliwości 
ich weryfikacji. Newsy, insynuacje i zarzuty rozchodzą się w ciągu minut, natomiast 
sprostowania i wyjaśnienia — jeśli w ogóle się pojawiają — docierają do wielokrotnie 
mniejszej liczby odbiorców. W tej sytuacji szczególnie ważne jest, by media o dużym 
zasięgu i dziennikarze o silnej pozycji medialnej przestrzegali obowiązków wynikających z 
Prawa prasowego. 
 
Warto przypomnieć, że w debacie publicznej ostatnich miesięcy głośna była sprawa red. 
Bogdana Rymanowskiego, który spotkał się z falą krytyki środowiskowej właśnie za 
niewystarczającą weryfikację tez głoszonych przez zaproszonego gościa. Jeżeli od 
dziennikarzy oczekuje się rzetelnej reakcji na treści wygłaszane przez gości, tym bardziej 
uzasadnione jest oczekiwanie, że prowadzący będzie weryfikował własne oskarżenia 
stawiane gościowi. Standardy rzetelności dziennikarskiej nie mogą zależeć od pozycji 
medialnej, popularności ani środowiskowych sympatii prowadzącego. 
 
 
 
 



 
 
Żądanie 
Na podstawie powyższego wnoszę o: 
 
-​ wszczęcie postępowania wyjaśniającego w sprawie naruszenia standardów 
dziennikarskich w opisanej audycji; 
 
-​ zbadanie, czy nadawca (Onet.pl / Ringier Axel Springer Polska) dopuścił do 
publikacji materiału opartego na niezweryfikowanych lub fałszywych zarzutach wobec osoby 
publicznej; 
 
-​ ocenę, czy przyznanie przez prowadzącego braku źródeł dla stawianych zarzutów 
stanowi naruszenie obowiązku szczególnej staranności i rzetelności wynikającego z art. 12 
ust. 1 pkt 1 Prawa prasowego; 
 
-​ wydanie przez KRRiT stanowiska przypominającego, że żaden format — w tym 
wywiad konfrontacyjny i publicystyka o dużym zasięgu — nie zwalnia dziennikarza z 
obowiązku posiadania i ujawniania na żądanie źródeł dla ciężkich zarzutów reputacyjnych; 
 
-​ rozważenie nałożenia na nadawcę sankcji proporcjonalnych do wagi naruszenia. 
 
Uzasadnienie interesu prawnego i społecznego 
 
Jako organizacja pożytku publicznego działająca na rzecz transparentnej i merytorycznej 
debaty publicznej mamy interes w tym, by instytucje państwowe reagowały na przypadki 
ordynarnej dyskredytacji osób publicznych w materiałach emitowanych przez duże media. 
Pobłażliwość wobec podobnych praktyk utrwala model „publicystyki oskarżycielskiej", w 
którym o skuteczności przekazu decyduje siła insynuacji, a nie jej zgodność z prawdą. Taki 
model jest głęboko sprzeczny z wartościami demokratycznego społeczeństwa i z 
obowiązkami wynikającymi z Prawa prasowego. 
 
 
 

Z poważaniem, 
 
 
Piotr Sterkowski 
Wiceprezes Fundacji 
Kisiela 


